معرفی برترین اساتید گیتار اصفهان

بیوگرافی و معرفی برترین و برجسته ترین اساتید و نوازندگان گیتار و موسیقی شهر اصفهان

معرفی برترین اساتید گیتار اصفهان

بیوگرافی و معرفی برترین و برجسته ترین اساتید و نوازندگان گیتار و موسیقی شهر اصفهان

معرفی برترین اساتید گیتار اصفهان

معرفی برترین و برجسته ترین اساتید و نوازندگان صاحب سبک گیتار و موسیقی استان اصفهان به هنرجویان و علاقه مندان

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

متن مصاحبه روزنامه شرق با استاد امیر کریمی

پنجشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۶:۵۱ ب.ظ

مصاحبه امیر کریمی روزنامه شرق


کار بزرگ ارکستر پاپ آراد با چهل نوازنده

از خون دل خوردن تا نواختن نفس موسیقی

متن مصاحبه روزنامه شرق با استاد امیر کریمی


روزنامه شرق:

شاهین شهر از جمله شهرهایی است که با موسیقی خو گرفته و صدای نای و نی را در خود می پروراند و تلاش میکند تا این هنر بی نظیر را با هویت خود در هم آمیزد. در این راه هستند کسانی که خون دل می خورند و موسیقی را نفس میکشند تا صدای دلنوازش دل ها را بنوازد. پای حرف هایشان نشستیم و شنیدیم گوشه ای از آن را. ارکستر پاپ آراد، در بهار سال 1395 را آموزشگاه موسیقی آراد به مدیریت ایمان قبادی و سرپرستی امیر کریمی تاسیس کرده است. امروز حدود چهل نوازنده از سازهای مختلف جهانی در این ارکستر فعالیت میکنند. گفتگو با امیر کریمی، نوازنده گیتار و سرپرست و رهبر ارکستر پاپ آراد:


جناب آقای کریمی در ابتدا قدری از چگونگی آغاز فعالیت های هنری خودتان صحبت کنید.

فراگیری دروس موسیقی را از سال 1383 و تقریبا هنگامی که 12 سال داشتم آغاز نمودم و به مدت 5 سال و به صورت فشرده از آموزه های اساتید صاحب نام کشوری و بین المللی بهره بردم. از سال 89 تا کنون به صورت جدی و حرفه ای مشغول به فعالیت در این عرصه می باشم.

در طی این سال ها علاوه بر تدریس ساز گیتار و دروس نظری موسیقی که بخش عمده فعالیت هایم را در بر میگیرد، توانستم کنسرت های متعدد به صورت آموزشی و حرفه ای نیز برگزار کنم که با استقبال و بازخورد خوبی از جانب صاحب نظران و مخاطبین مواجه شدم.

 من معتقد هستم که مطالعه مستمر و پژوهش نیز یک اصل جدایی ناپذیر از زندگی یک هنرمند حرفه ای است و بنده هم نیز در زمینه های مختلف از جمله متدولوژی نوازندگی، سبک شناسی و... مطالعات بسیار گسترده ای انجام داده ام که حاصل این فعالیت ها و پژوهش ها پایه گذاری متد نوبنیان فینگرپیکینگ و انتشار کتابی در این زمینه در سال 1394 بود. همچنین در دو سال اخیر و در کنار تدریس و فعالیت های دیگر بخش قابل توجهی از وقت خود را به تشکیل ارکستر پاپ آراد اختصاص داده ام که که به عنوان سرپرست در این گروه مشغول به فعالیت هستم.


آیا شما در طی این سال ها در زمینه تدریس هم مشغول به فعالیت بودید؟

علاقه و تمرکز اصلی من در شاخه تدریس موسیقی است. در طی سالیانی که مشغول به تدریس هستم سعی و تلاشم همواره بر حفظ داشته های خوب کنونی، تکمیل و ارتقا کیفیت آموزش و تربیت نوازندگان خوب و حرفه ای بوده است. هم اکنون نیز بسیار خرسند هستم که حاصل این فعالیت ها منجر به رشد و پرورش هنرجویان زیادی در این شاخه شده است و باید بگویم تماشای به ثمر نشستن تلاش هایم برای من بسیار لذت بخش است و خوشحالم هنرجویان برجسته من نیز به صورت حرفه ای مشغول به فعالیت در این زمینه هستند.

در کنار تجربیات مختلفی که در زمینه تدریس به دست آورده ام مباحث اجرایی و برگزاری کنسرت های حرفه ای همیشه برایم اهمیت بسیار زیادی داشته است زیرا معتقد هستم یک معلم خوب در همه ی زمینه ها باید کامل و متبحر باشد تا بتواند سرمشق و الگوی مناسبی برای هنرآموزانش باشد.


در زمینه تدریس و آموزش ساز تخصصی تان چه عقیده ای دارید و در این زمینه چه فعالیت هایی داشتید؟

شاید این گفته کمی به دور از تصور به نظر برسد ولی تدریس یکی از پیچیده ترین و سخت ترین شغل ها در بین مشاغل است، مخصوصا تدریس موسیقی. دانش موسیقی در ذات خود از ترکیب علوم بسیار پیچیده و مختلفی بوجود آمده است، علاوه بر تسلط لازم بر مباحث فنی، احساسات و عواطف انسان نیز به صورت مداوم درگیر و دسخوش برخورد با این پدیده منحصر بفرد میباشد. به عقیده بنده یک مدرس خوب در درجه اول باید یک روانشناس خوب باشد. همچنین به اعتقاد بنده و بسیاری از صاحب نظران موسیقی به خودی خود همانند یک رودخانه روان، یک جریان است.

بنابراین تدریس موسیقی مخصوصا تدریس ساز گیتار به علت گستردگی مباحث و جهانی بودن این ساز مستلزم تجربه و دانش بسیار زیادی است. تلاش و کوشش من همواره در بروزرسانی منابع تدریس و استفاده از جدیدترین و استانداردترین کتب و متدها بوده است و به نظر من ما هرگز نباید به داشته های کنونی قانع باشیم. از مهمترین فعالیت های من در کنار استفاده از متدها و کتب معتبر بین المللی پایه گذاری و آموزش متد شخصی خودم نیز بوده است و بسیار خوشحالم که در این سال ها بازخوردهای خیلی خوبی در این زمینه گرفته ام.


شما در زمینه متد آموزشی این ساز کتابی نیز تالیف نمودید. این کتاب با چه تفکر آموزشی نوشته شد و وجه تمایز این کتاب با آثار قبلی در چیست؟

کتاب "متد گیتار فینگرپیکینگ: ظرفیتی جدید در نوازندگی گیتار" همانگونه که در عنوانش ذکر شده ظرفیتی جدید، جامع و کاربردی را به شما معرفی میکند که با استفاده هم زمان از پیک و پنجه ها و کاربرد حداکثری از ظرفیت های موجود دست راست (منظور دستی است که از آن برای زخمه زدن به سیم ها استفاده میشود که اصولا برای چپ دستها برعکس میباشد) شما را به نواختن قطعات مختلف به شیوه و سبکی جدید قادر می سازد. علاوه بر تسلط کامل به قطعات تنظیم شده برای سبک پاپ و استفاده از تمامی تکنیک ها و قوانین حاکم بر کنترل پیک، تلفیق مناسب پیک و ضربات پنجه ها امکان نواختن تکنیکی ترین و پیچیده ترین قطعات کلاسیک را نیز فراهم میکند.

قطعات نام آشنایی از دوران مختلف موسیقی و از آهنگ سازان و نوازندگان شهیری همچون باخ، بتهوون، برامز، تارگا، ویلالوبوس، مرتز و... با سخت ترین تنظیم ها توسط این متد تست شده و مورد تایید و توجه صاحب نظران قرار گرفته اند.

به عقیده بنده مهمترین مزیت این متد ایجاد تاچ و لحجه نوازندگی جدید و منحصر به فرد برای یک گیتاریست است. همچنین به واسطه استفاده از این روش چشم اندازی جدید برای تنظیم های قطعات مختلف در انواع سبک ها فراهم شده است که نمونه هایی از این تنظیم ها در سطوح مختلف و به صورت دسته بندی شده در این کتاب گنجانده شده است. درواقع باید بگویم که این کتاب در نوع خود یک نوآوری است و به مباحث جدیدی میپردازد و همانطور که در مقدمه کتابم اشاره کردم مبحث فینگرپیکینگ برای اولین بار در این کتاب به این شکل مطرح می شود.


حالا قدری هم در خصوص ارکستر پاپ آراد و فعالیت های آن صحبت کنید و به ما بگویید که سرپرستی و اداره چنین ارکستری برای شما چه چالش هایی به همراه داشته است؟

ارکستر پاپ آراد به کوشش بنده و اهتمام آکادمی تخصصی موسیقی آراد و با دیدگاه مشترکی که بین من و دوستان عزیزم و شخص مدیریت محترم آکادمی، وجود داشت در اوایل سال 1396 پایه گذاری و تشکیل شد و هم اکنون نیز بالغ بر 40 نوازنده از سازهای جهانی مشغول به فعالیت در این ارکستر میباشند، نوازندگان ما غالبا متشکل از هنرجویان برجسته آکادمی آراد و دیگر هنرجویان برتر و نوازندگان در سطح استان هستند که پس از آزمون ورودی و تایید شخص بنده و آکادمی به ارکستر اضافه شده اند. باید بگویم که سرپرستی و اداره یک ارکستر همراه با چالش های گوناگون و مختلفی است و مستلزم مصرف وقت و انرژی بسیار زیادیست، کار گروهی به خودی خود نیازمند درک و تعامل بسیار زیاد و بدست آوردن هماهنگی های لازم و مربوطه است، کار کردن بر روی مباحث فنی و ارکسترال نیز وقت و انرژی قابل توجهی از من صرف میکند و باید بگویم تنظیم قطعات مختلف با توجه به سطح نوارندگان، امکانات و ابزارهای موجود و پتانسیل فعلی نوازندگان ارکستر برای من همیشه به عنوان یک چالش مهم مطرح بوده است. تمرینات ارکستر ما درحال حاضر هر هفته جمعه ها در محل سالن تمرین آکادمی برگزار میشود و بازدید برای عموم آزاد و رایگان است. آخرین اجرای ارکستر در شهریور ماه سال 1396 در همایش پردیس هنرمندان شاهین شهر و در حضور شهردار محترم و مسیولین شهری برگزار شد و طبق برنامه ریزی های ما اجرای بعدی ارکستر تقریبا در اواخر تابستان با حضور علاقه مندان برگزار خواهد شد.


در پایان صحبت دیگری اگر دارید بفرمایید؟

با تشکر از دعوت شما و فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید مایلم کمال تشکر را داشته باشم از تمامی دوستان و مدیران محترمی که در طی این سال ها همواره یاور و پشتیبان من بوده اند، همچنین به صورت ویژه از مدیریت محترم آکادمی تخصصی موسیقی آراد جناب آقای ایمان قبادی که اعتماد و پشتیبانی ایشان برای پیشبرد برنامه های شخصی بنده و اهداف مشترکمان بسیار ضروری و ارزشمند بوده است.


روزنامه شرق: www.sharghdaily.ir

وبسایت استاد: www.karimi-music.ir


توجه: این وبلاگ توسط هنرجویان ایشان جهت آشنایی بیشتر و تبادل نظر ایجاد شده و اداره میشود، خود استاد کریمی بر این  وبلاگ نظارتی ندارند و این وبلاگ متعلق به شخص ایشان نیست. 
۰۷ تیر ۹۷ ، ۱۸:۵۱
نگار کلهر
free hit counter